Stoomsleepboot Noordzee viert 100-jarig jubileum

In mei van dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat de stoomsleepboot Noordzee bij de werf Blohm & Voss in Hamburg als hulpvaartuig in dienst is gesteld. Na in de zeventiger jaren van de vorige eeuw voor de sloop te zijn behoed, vaart de Noordzee onder Nederlandse vlag. Vorig jaar is de stoomsleper na een complexe restauratie weer volledig onder stoom in de vaart gekomen. Met Museumhaven Willemsoord in Den Helder als thuishaven.

Het casco van de zeegaande stoomsleper liep in 1922 van stapel bij de voormalige werf van Janssen & Schmilinsky in Hamburg. Opdrachtgever voor de bouw was de naburige werf Blohm & Voss die zelf dat jaar de eigen gemaakte stoommachine en ketel inbouwde. Het kloppend hart van de sleper die B.&V. XII. werd gedoopt bestond uit een kolengestookte 2-vuurgangs Schotse ketel en een compoundstoommachine, samen goed voor 320 pk. Tot 1948 verrichte de sleper tal van hand- en spandiensten voor de Blohm & Voss werf. Hierna volgde een oplegperiode die tot 1959 duurde. In dat jaar ging het Duitse duik- en bergingsbedrijf Sievers uit Cuxhaven met de stomer aan de slag die herdoopt werd in Taucher Sievers IV. Elf jaar later werd de sleper verkocht aan Reederei Nordsee, een visserbedrijf uit dezelfde havenstad. Dit bedrijf werkte tot 1975 met de sleper die vervolgens werd verkocht aan Handelsonderneming A.C.Slooten in Wormer. Sloop dreigde voor het 53 jaar oude vaartuig totdat luxe jachtbouwer en stoomliefhebber Kees Jongert uit Medemblik zich een jaar later over de sleper ontfermde. Met veel liefde en zorg restaureerde hij de stomer en herdoopte haar in Noordzee. Vervolgens werd zij beroepsmatig ingezet voor sleepwerk en als ijsbreker en werden talloze evenementen bezocht in heel noordwest Europa. In 2010 overleed eigenaar Kees Jongert. Wel had hij nog het initiatief genomen om de Noordzee in een stichting onder te brengen. Een tegenslag was dat de ketel lekkage vertoonde en werd afgekeurd. Het gevolg was dat de Noordzee werd opgelegd in Medemblik. Weer dreigde de sloop. Maar in 2016 werd de sleper naar Den Helder verhaald voor een grote en complexe restauratie in Museumhaven Willemsoord. Hier werd onder andere de afgekeurde ketel vervangen. De totale restauratie zou zo’n vijf jaar in beslag nemen. Op 11 september 2021 kon de officiële ingebruikname worden gevierd in Den Helder. Op diezelfde plek in Museumhaven Willemsoord is op zaterdag 14 mei 2022 uitvoerig stilgestaan bij het 100-jarig jubileum van de Noordzee. Met een expositie en de presentatie van een prachtig jubileumboekje over de levensloop van de jarige eeuwelinge.

Pin It on Pinterest