Ondertussen beginnen aan boord van de Noordzee vrijwilligers aan de voorbereidingen om de oude ketel te verwijderen. Nadat eerst al het leidingwerk aan en om de ketel plus de rookkast en de isolatie zijn verwijderd, moet een groot gat in het dek rond de schoorsteen worden gezaagd. Op 29 januari 2018 worden met behulp van een grote mobiele telescoopkraan bij Damen Shipyards Den Helder eerst de schoorsteen, de machinekamerkap en de sleephaak van de sleepboot getakeld. Dit alles heeft een gewicht van 3,5 ton. Vervolgens moet de oude stoomketel precies onder het gat dat in het dek is gezaagd, gemanoeuvreerd worden. Pas hierna kan de robuuste stoomketel, die maar liefst 17 ton weegt, uit het ketelruim getakeld worden. Van de hijsoperatie is een video gemaakt: bekijk hem op Youtube
De komende tijd wordt gebruikt om het ketelruim schoon te maken en te conserveren. En er wordt door diverse vrijwilligers achter de schermen hard gewerkt om de vervangende ketel met toebehoren gereed te maken voor installatie aan boord van de Noordzee. Met het verwijderen van de oude ketel is een heel belangrijke stap gezet om de unieke sleepboot in haar oude glorie te herstellen, om deze straks weer als werkend industrieel erfgoed te kunnen tonen. De oude ketel gaat op transport naar Cal Trading te Nieuwkoop. Dit ketelbedrijf wil de stoomketel behouden en zal deze als monument voor het bedrijf opstellen.