Op 21 oktober jl. hebben we een lange blog gewijd aan de bakschuif. We pakken hier de draad weer op. Na de beschreven reparatie aan de schuifstang bleek tijdens de recente vaartocht dat de schuifkast zelf ook veel geluid maakt, aanleiding om verder onderzoek te doen.
Met de hijsinstallatie is het deksel weer van de kast getakeld en dit keer is de bakschuif zelf ook uit de schuifkast gehaald. De bakschuif en de ‘spiegel’ waar de bakschuif overheen beweegt, zijn nauwkeurig geïnspecteerd. Daarbij kwam een vervelend probleem aan het licht. Het onderzoek wees uit dat de poorten van de spiegel niet vlak liggen en dat daardoor slijtage is ontstaan op de hoeken van de bakschuif.
De bakschuif glijdt niet soepel over de spiegel heen maar maakt telkens een ‘kantelende beweging’ waarbij hij bij elke slag van de machine met een harde ‘kloink’ op de boven dan wel onderkant van de spiegel tikt. Dat beschadigt niet alleen de spiegel maar heeft ook een zeer nadelig effect op de effectiviteit van de stoommachine. Immers, de schuif sluit de inlaat- en uitlaatpoort niet goed af. Als de schuif door de stoomdruk aan de bovenkant op de spiegel wordt gedrukt dan staat hij aan de onderzijde iets af, waardoor de inlaat en uitlaat op een kier open blijven. En bij de volgende slag, als de schuif aan de onderzijde op de spiegel wordt geduwd, staat hij aan de bovenzijde een beetje af, en staan aan de bovenzijde deze beide poorten open… Dit heeft vermogensverlies tot gevolg omdat het vacuüm niet volledig is. En het is inefficiënt, want bij elke slag verlaat een deel van de stoom ongebruikt de uitlaatpoort. Een en ander leidt tot extra kolenverbruik.
Genoeg om uit te zoeken en over na te denken de komende tijd.