Klik op een titel voor het hele bericht en om te kunnen reageren.

Nieuwe navigatieapparatuur aangesloten

0

Door een monteur van de firma Alphatron zijn eind deze maand de radar en de kaartplotter aangesloten. De kaartplotter is nu gekoppeld aan het AIS en GPS. De bedrading van de apparatuur is netjes weggewerkt. De dure apparatuur wordt alleen gebruikt tijdens vaartochten. Als de Noordzee in de museumhaven ligt afgemeerd, wordt deze van boord gehaald en veilig opgeborgen. Ook de radar is weer operationeel.

Groot elektra-ombouwproject afgerond

0

Na een gedegen voorbereiding is deze week de grote ombouw van het elektra afgerond. Hiervoor moest de Noordzee volledig spanningsloos worden gemaakt. Zo is de schakelkast van de walstroom vervangen, zijn een nieuwe 110-Volts trafo en een acculader onder de vloer van de stuurhut geïnstalleerd, en is een omvormer voor 24V-230V geplaatst. Daarnaast zijn oude kabels verwijderd en nieuwe aangesloten en is de kast van de inkomende boordspanning aangepast.

Koelwaterinlaat voor het aggregaat

0

Na wat denkwerk is toch een koelwaterinlaat voor aansluiting op het aggregaat gevonden. Deze is aangesloten op een niet meer in gebruik zijnde spoelwaterleiding van het oude toilet in het achteronder. Meteen is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stroomkabel van het aggregaat naar de nieuwe schakelkast aan te leggen.

Schilderwerk gaat onverminderd door

0

Aan het schilderwerk in de machinekamer lijkt geen einde te komen. De afgelopen weken hebben onze vrijwilligers de wanden van de machinekamer en diverse hulpwerktuigen van een nieuwe verflaag voorzien. Daarnaast is ook hard gewerkt aan het verder opknappen van het stuurhuis, waar rondom al het houtwerk in de lak is gezet.

Nieuwe torninstallatie opgeleverd

0

In de machinekamer van de Noordzee staat weer een torninstallatie, vervaardigd door een bevriend bedrijf uit de regio. Deze uit staal gefabriceerde installatie weegt zo’n 60 kilo en dient om tijdens stilligperiodes toch regelmatig de stoommachine, schroef en schroefas te kunnen laten draaien. In vaktermen wordt dit tornen genoemd.

Werk aan stuurhuis vordert gestaag

0

Bijna de gehele maand augustus is door onze vrijwilligers hard gewerkt aan het verder opknappen van het stuurhuis. Zo zijn de ramen en kozijnen aan de bakboordzijde van de kombuis geschuurd en in de primer gezet en de beweegbare delen van de ramen aan de voorzijde van de stuurhut aan zowel de binnen- als buitenzijde met verf behandeld. Tevens is het hang- en sluitwerk nagekeken, zijn de ramen teruggeplaatst en van tochtband voorzien en is het staalwerk langs de kozijnen opgeknapt. Op het programma staat nu nog het aanbrengen van een laklaag op de kombuisdeur en het raamkozijn.

Subsidieaanvraag gehonoreerd

0

Om de Noordzee beter onder de aandacht met name van jongeren te kunnen brengen, onder andere door gebruik te maken van nieuwe en spannende educatieve videopresentaties, is eerder dit jaar een subsidieaanvraag ingediend bij de Samenwerkende Maritieme Fondsen. Deze aanvraag is nu gehonoreerd. In september zal samen met een in het maken van virtual reality tours gespecialiseerd bureau een opzet worden gemaakt, zodat de Noordzee en haar stoomtechniek optimaal kunnen worden gepresenteerd.

Schilderwerk in de machinekamer

0

Naast aan het stuurhuis gaat ook het schilderwerk in de machinekamer onverminderd door. Zo is de afgelopen tijd het laatste stuk van de wand achter de lichtmachine en de algemene dienstpomp schoongemaakt en in de kleurlak gezet. Gelijktijdig is de elektrische installatie aangepakt.

Dekverlichting operationeel

0

Begin augustus is de laatste hand gelegd aan de dekverlichting van de Noordzee, waaronder de installatie van een automatische schemerschakelaar. Zodra het donker wordt, schakelt deze de dekverlichting in en als het ‘s morgens licht wordt, gaat deze weer uit.

Lakwerk onder tropische temperaturen

0

Ondanks de grote hitte in de eerste week van augustus is het opknappen van de stuurhut onverminderd doorgegaan. Om de stuurhut tijdens het werk uit de zon te houden, werden zelfs verschillende tijdelijke stellages opgebouwd. Hierdoor konden diverse laklagen worden aangebracht, onder andere op de kozijnen aan de voorzijde van de stuurhut. Verder werden alle beweegbare ramen eerst in twee lagen primer gezet en vervolgens afgelakt.

© Copyright stoomsleepbootnoordzee - webdevelopment Frenda Websolutions