Bakschuif lage druk cilinder

Tijdens de vaartochten die de afgelopen tijd zijn gemaakt bleek dat de stoommachine een ‘bonk’ laat horen. Bij een wat hoger toerental is er steeds een harde klap op de stangen van de bakschuif te horen. Deze zware gietijzeren bakschuif zit met hulpstangen aan de krukas bevestigd en wordt door een excentriek op en neer bewogen, waarbij de schuif op het juiste moment de poorten van de stoomtoe- en afvoer opent en sluit. De schuif zorgt op die manier voor toevoer van stoom onder de zuiger in de opgaande slag en toelating van stoom boven de zuiger in de neergaande beweging van de machine. En verzorgt zo ook de stoomafvoer. De bakschuif is dus een heel belangrijk onderdeel van de machine.

het deksel wordt weggetakeld

De technische vrijwilligers zijn op zoek gegaan naar de oorzaak van het geluid. Eerst moest het loodzware deksel van de machine afgetakeld worden. Spannend, omdat ze voor het eerst de binnenkant van de schuifkast konden inspecteren. Het werd duidelijk dat de 5 mm speling van de montage van de schuifstang op de bakschuif de boosdoener was. Er is wel een minimale speling vereist om eventueel condens-vocht af te voeren, maar die 5 mm waren duidelijk te veel. Door de te grote speling is de afstelling van de stoommachine ontregeld met als negatief gevolg dat niet het maximale vermogen van de machine op de schroef wordt overgebracht. Het is dus uitermate belangrijk om dit probleem te verhelpen.

precies afregelen van de bakschuif

De speling is enigszins te beïnvloeden door een extra ring onder een bevestigingsmoer van de schuif te plaatsen. Er zijn daartoe op de draaibank nieuwe moeren gemaakt waaronder eentje met een op maat gemaakte ring eraan vast. Met de nieuwe moeren is de bakschuif weer gemonteerd. Daarnaast is er van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bakschuif preciezer af te regelen, zodat op het goede moment de poorten voor stoomtoevoer en stoomafvoer openen en sluiten. Door de machine met de hand te tornen en daarbij met een elektronische waterpas de stand van de krukas te meten, werd vastgesteld dat enige aanpassing nodig was. Met een dunne vulplaat is de afstelling verbeterd. Daarmee is de klus voorlopig naar tevredenheid afgerond. Voor de fijne afstelling hebben we inmiddels contact met een specialist uit Duitsland die indicateurdiagrammen kan maken. Daar gaan we komend voorjaar verder mee aan de gang.

montage met nieuwe moeren en op maat gemaakte ring

Pin It on Pinterest