Over de Noordzee


De Duitse werf Blohm & Voss AG gaf 1922 opdracht tot de bouw van een zeesleepboot naar het voorbeeld van de ‘FAIRPLAY IX’. De werf Janssen & Schmilinsky AG te Hamburg voerde deze opdracht onder bouwnummer 609 uit. Mei 1922 kwam het schip in de vaart als werfsleper “B & V XII”.

Het schip deed dienst tot de tweede Wereldoorlog in Hamburg, onder meer als sleper voor de BISMARCK, en werd opgelegd van 1948 tot maart 1959. In 1959 verkocht aan Taucher- und Bergungsgesellschaft Sievers te Cuxhaven (D) als „Taucher Sievers IV“. In augustus 1970 verkocht aan de Reederei Nordsee (oceaanvisserijbedrijf) als “NORDSEE”. Eind 1975 werd het schip verkocht aan Handelsonderneming A.C. Slooten te Wormer In 1976 aangekocht door C.P. Jongert, die haar volledig restaureerde en herdoopte in NOORDZEE.

Het schip diende C.P. Jongert en zijn echtgenote Monika jarenlang als woning. C.P. Jongert overleed 26-10-2010 en zijn persoonlijkheid èn kennis van alles wat met stoom te maken heeft, worden ontzettend gemist. De Noordzee is nu eigendom van de Stichting Stoomsleepboot Noordzee. Monika Jongert zet zich ervoor in, samen met de andere bestuursleden en de enthousiaste vrijwilligers, de erfenis van haar man voort te zetten. 1998 werd het schip opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten. Het schip is ingericht voor het varen met 50 passagiers.

  • Afmeting 22,8 x 5,75 x 2,9 meter
  • Compound stoommachine, gebouwd in 1922 door Blohm & Voss A.G. te Hamburg met classificatie van de Germanischer Lloyd te Berlijn.
  • 320 ipk bij max 140 omwentelingen per minuut met een 4 blads schroef met een diameter van 2,05 meter.
  • Schotse ketel met 2 vuurgangen, kolengestookt, gebouwd in 1922 bij Blohm & Voss A.G. te Hamburg
  • Werkdurk 10,5 atmosfeer
  • Verwarmd oppervlak 94 m2
  • Voorzien van een stoomstuurmachine, stoomankerlier, stoomlichtnachine, duplex algemene dienstpomp, stoom bergings ejector en stoom turbine generator.
© Copyright stoomsleepbootnoordzee - webdevelopment Frenda Websolutions